معرفی کتاب
مولفین: رابرت ای ریزر، جان وی دمپسی
مترجم: دکتر حسین زنگنه، مرضیه سعیدپور، سونیا موسی رمضانی
سال انتشار: ۱۳۹۶
ناشر: آوای نور
این کتاب تصویر روشنی از رشتۀ طراحی و تکنولوژی آموزشی برای خوانندگان فراهم میآورد. بسیاری از کتابهای درسی در رشتۀ طراحی و تکنولوژی آموزشی بر مهارتهای موردنیاز طراحان و کارشناسان تکنولوژی آموزشی تمرکز کرده اند. بااینحال، ما معتقدیم که افراد حرفهای در این رشته باید قادر به انجام چیزی بیش از انجام صِرف مهارتهای مرتبط با آن باشند و نیز بتوانند بخوبی ماهیت این رشته را توصیف کنند، تاریخچۀ این رشته و وضعیت فعلی آن را بدانند و درک نمایند، روند و مسائلی را که آن را تحت تأثیر قرار داده و احتمالا در آینده نیز همچنان به طور مشابه تحت تأثیر قرار خواهد داد، تشریح کنند. لذا این کتاب در رسیدن به این اهداف به خوانندگان کمک خواهد کرد. این کتاب مشتمل بر چهار بخش و ۱۷ فصل می باشد که عبارت هستند از:
بخش اول: تعریف رشته
§ فصل اول: تعریف و نامگذاری رشته
§ فصل دوم: ویژگیهای مدلهای طراحی آموزشی
§ فصل سوم: تاریخچه تکنولوژی و طراحی آموزشی
§ بخش دوم: نظریهها و الگوهای یادگیری و آموزش
§ فصل چهارم: مبانی روانشناختی طراحی آموزشی
§ فصل پنجم: سازندهگرایی در موقعیت واقعی و ساختگی
§ فصل ششم: علوم یادگیری؛ ازکجا نشأت میگیرد و برای طراحان آموزشی به چه معناست؟
§ فصل هفتم: طراحی محیطهای یادگیری حل مسئله
§ فصل هشتم: نظریه و فناوری آموزشی برای دنیای فراصنعتی
§ فصل نهم: انگیزش، اراده و عملکرد
§ بخش سوم: ارزشیابی و مدیریت برنامه ها و پروژههای آموزشی
§ فصل دهم: ارزشیابی در طراحی آموزشی : مقایسه ای بر الگوهای ارزشیابی
§ فصل یازدهم: مقدمهای بر بازگشت سرمایه
§ فصل دوازدهم: مدیریت پروژههای طراحی آموزشی دورههای مجازی و گروه طراحی آموزشی دورههای مجازی
§ فصل سیزدهم: مدیریت منابع کمیاب سازمانهای آموزشی
§ بخش چهارم: بهبود عملکرد
§ فصل چهاردهم: تولید و ارزشیابی بهبود عملکرد انسانی
§ فصل پانزدهم: حمایت عملکردی
§ فصل شانزدهم: مدیریت دانش و یادگیری ؛ مکمل یادگیری
§ فصل هفدهم: یادگیری غیررسمی