معرفی کتاب
مولفین: دکتر محمدعلی رستمی نژاد، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی، دکتر ناصر مزینی
انتشارات: دانشگاه بیرجند
سال انتشار: ۱۳۹۵
آموزش مبتنی بر وب یکی از اشکال یادگیری است که ابعاد مختلفی دارد. وجود این ابعاد مختلف منجر به پیچیدگی موضوع شده است. در شرایط مذکور مقوله آموزش مبتنی بر وب توسط افراد مختلف از منظرهای مختلف نگریسته می شود و هر کس برداشت خاص خود از موضوع را دارد. نگاهی که بیشتر افراد از آن منظر به مقوله آموزش مبتنی بر وب نگاه می کنند، نگاه فناورانه و تکنولوژیکی است؛ حال آنکه این نوع آموزش ابعاد مختلفی داشته و عدم پرداخت به سایر ابعاد و نداشتن نگاه سیستماتیک منجر به افت کیفیت آموزش مبتنی بر وب می شود.
یکی از ابعاد مغقول در زمینه آموزش مبتنی بر وب، بعد طراحی است. آموزش مبتنی بر وب نیز بایستی همانند سایر امور و کارها طراحی شود. این کتاب به صورت تخصصی به موضوع طراحی آموزش های مبتنی بر وب می پردازد. در این راستا چهار کلید واژه اساسی در طراحی آموزش های وب محور مشتمل بر طراحی، تولید، مدیریت و ارزشیابی موضوع بحث این کتاب هستند. کتاب مشتمل بر یک بخش کلیات و در ادامه سه بخش و ده فصل است که عبارت هستند از:
کلیات آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات
§ مقدمه ای بر آموزش مبتنی بر وب
بخش اول: طراحی آموزش های مبتنی بر وب
§ وب ۳ و طراحی آموزش برای یادگیری الکترونیکی همیارانه
§ طراحی آموزشی محیط های یادگیری مبتنی بر وب
§ طراحی یادگیری الکترونیکی برای یادگیرندگان با نیازهای ویژه
§ اصول طراحی محتوای الکترونیکی چندرسانه ای
بخش دوم: تولید محتوا و توسعه سامانه ها
§ تولید محتوای الکترونیکی برای آموزش مبتنی بر وب
§ توسعه سیستم های آموزش مبتنی بر وب هوشمند
§ سامانه مدیریت یادگیری و کلاس مجازی
بخش سوم: مدیریت و ارزشیابی
§ مدیریت و پشتیبانی آموزش مبتنی بر وب
§ ارزشیابی و بازنگری دوره های آموزش مبتنی بر وب